Anar al contingut
Anar al peu de pàgina
Anar al menú
Acceptar

Més d'un milió d'usuaris: a 10 anys del seu naixement la Fundació 1859 Caixa Sabadell fa balanç i mira cap al futur

• La Fundació 1859 Caixa Sabadell es va constituir al maig del 2013 amb l’objectiu de preservar el patrimoni de l’antiga Obra Social de Caixa Sabadell i posar en valor els seus principals actius.

• Durant aquests primers 10 anys de camí la Fundació ha realitzat més de 10.000 activitats que han pogut gaudir més de 1.380.000 persones.

• Fruit de l’actual situació, i amb la mateixa voluntat d’adaptació que ha tingut sempre, la Fundació es planteja aquest any 2023 fer un tomb en la seva activitat, potenciant serveis com el lloguer de sales i espais singulars.

Sabadell, 9 de març de 2023

La Fundació 1859 Caixa Sabadell neix el 23 de maig de 2013 amb l’objectiu principal de conservar i gestionar el patrimoni arquitectònic i natural provinent de l’Obra Social de Caixa Sabadell amb la fidelitat als principis que han configurat la seva actuació en el decurs de la història i adequant-los a les noves circumstàncies.

L'entitat és un ens privat totalment independent i amb una clara vocació de servei a la societat. Desenvolupa una actuació, caracteritzada per la diversitat i complementarietat, en els àmbits social, assistencial, cultural, formatiu, cívic, de promoció econòmica i mediambiental, directament o mitjançant la col.laboració amb entitats i institucions, amb ànim de participar activament en la vida social i cultural dins del seu àmbit d’actuació.

Durant els 10 anys de vida de la Fundació, s’han portat a terme 10.361 activitats i han pogut gaudir d’aquestes activitats 1.381.493 persones. Són dades que, per a una entitat de caràcter local, aporten un gran significat al pes que té a la ciutat i el que aporta a la vida cultural i social de la mateixa.

Al llarg del 2023 s’aplicaran alguns canvis en la programació i gestió de la Fundació per tal d’adaptar l’actual situació de l’entitat a les circumstàncies que l’envolten. Aquest procés és el reflex del caràcter viu de l’entitat, que ha anat evolucionant i adaptant-se al seu entorn des de la seva creació.

BALANÇ DE L’ANY 2022

La Fundació 1859 Caixa Sabadell fa balanç d’un any 2022 que ha estat el primer després de la pandèmia on l’activitat ha recuperat una certa normalitat. En aquest sentit, les dades recollides durant aquest any passat han estat molt similars a l’any 2019, amb xifres d’assistència als diversos equipaments força rellevants.

Durant el 2022 han participat un total de 111.055 persones a les 1.234 activitats organitzades per la Fundació (en solitari o en col·laboració amb altres entitats).

Si aprofundim en les activitats, tenen un pes important els programes pedagògics desenvolupats als principals equipaments de la Fundació.

Tant l’Espai Natura, un referent en matèria de tallers i programes centrats en l’àmbit mediambiental i de sostenibilitat, com l’Espai Cultura que compta amb tallers pedagògics de més ampli ventall, han vist incrementada notablement la seva demanda. Això ha obligat a reforçar aquest servei ampliant l’oferta de tallers. La Fundació ofereix actualment 60 tallers adreçats a centres escolars, des de l’etapa d’educació infantil fins a secundària.

Durant el 2022 han passat per l’Espai Cultura i l’Espai Natura 20.254 escolars. Aquestes activitats adreçades al públic escolar estan avalades pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya des del 2015. Les activitats pedagògiques de la Fundació també han obtingut el Segell de Qualitat d’Innovació Pedagògica, impulsat per l’Institut Municipal d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona (IMEB). Aquests darrers i el Departament de Ciències de l’Educació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) avalen les activitats escolars de la Fundació.

D'altra banda, any rere any, les activitats pedagògiques de la Fundació formen part del Programa Ciutat i Escola i són ofertes a totes les escoles de Sabadell, les quals poden realitzar diferents activitats de diverses temàtiques.

Altres activitats que s’han consolidat durant el 2022 han estat els diversos tallers programats a l’Espai Natura i adreçats a famílies com la bateria de tallers monogràfics dedicats a celebracions tradicionals a pagès, com “Els os de Pasqua”, “Busquem el Tió al bosc de Can Deu” o “Fem panellets”, així com les Festes BBVA de la Primavera i la Tardor.

Altres activitats adreçades al públic familiar que han tingut molt bona resposta han estat els casals organitzats per a les vacances de Nadal i per al mes de juliol a la masia de Can Deu.

També continuen tenint molta demanda les parcel·les per a cultivar un hort que es lloguen per períodes de tres mesos.

Pel que fa a l’Espai Cultura, cal destacar el Fresc Festival, que en la seva cinquena edició s’ha posicionat com a una de les activitats estrella que ofereix la ciutat a l’estiu, amb una programació de qualitat i adreçada a un públic heterogeni. Al 2022 es van programar 17 espectacles durant tres setmanes que van comptar amb més de 2.500 espectadors.

Agraïments a col·laboradors i patrocinadors

La Fundació vol agrair a tots els seus col·laboradors i patrocinadors que han permès portar a terme una programació tan àmplia i de tan bona qualitat en els seus equipaments. En especial a BBVA que des de l’inici de la Fundació col·labora de manera destacada amb la programació dels principals centres, l’Espai Cultura i l’Espai Natura.

També cal destacar la col·laboració de Quadpack Foundation que financia el programa de beques per a centres escolars de màxima complexitat que visiten l’Espai Natura i la col·laboració de la Fundació Barnola-Vallribera, Sant Josep que fa possible el programa de beques per aquestes escoles a l’Espai Cultura.

NOVA TEMPORADA D’ACTIVITATS

Amb la finalitat d’adaptar les activitats a la demanda i buscar l’eficiència de recursos, la Fundació ha introduït alguns canvis en la programació dels seus principals equipaments. D’aquesta manera, l’Espai Natura reduirà a set mesos l’obertura del Museu de la vida al camp i la realització dels tallers familiars (abans només es tancava al públic el mes d’agost). També s’ha decidit no programar la Festa de la Primavera donada la gran oferta existent a la ciutat en aquesta època de l’any.

D’altra banda, a l’Espai Cultura també s’han eliminat algunes activitats per tal d’adaptar-se a la situació actual donant servei i resposta a la demanda per part de la ciutadania. El criteri que el Patronat ha seguit per a decidir quines activitats podien ser eliminades ha estat el mateix que ha regit la missió de l’entitat des del seu inici. La Fundació intenta donar servei allà on altres entitats no arriben. Les activitats que s’han deixat de programar és perquè ja existeix oferta a la ciutat i el públic no es veu afectat. D’aquesta manera, la Fundació pot invertir els seus recursos de manera més estratègica i eficient apostant per mantenir i potenciar aquells serveis i activitats que no tenen tanta oferta a la ciutat com són els programes pedagògics, el lloguer d’espais i sales i el Fresc Festival.

Aquests canvis en la programació i funcionament dels equipaments de la Fundació són la prova que l’entitat és viva i s’adapta a l’entorn i a la situació del moment. Des del seu naixement ara fa 10 anys, la Fundació ha anat identificant allò que la ciutat necessita i que des d’altres àmbits no s’ofereix per tal de cobrir aquestes mancances.

ESPAI NATURA FUNDACIÓ 1859

La Fundació 1859 Caixa Sabadell centra la programació de l’Espai Natura al voltant del seu programa pedagògic. La masia de Can Deu és un equipament de referència que té com a objectiu donar a conèixer la vida rural tradicional a través de la granja, el Museu de la vida al camp i les activitats que es programen al voltant d’aquest àmbit.

Programes pedagògics

L’Espai Natura ofereix durant el curs escolar actual 15 tallers que abasten els àmbits de coneixement del medi rural i forestal, els animals de la granja i horticultura tradicional. També s’han introduït tallers de l’àmbit del desenvolupament sostenible com “Les energies renovables” i “Les deixalles”. En aquest sentit, s’han realitzat instal·lacions per tal que els tallers sobre sostenibilitat tinguin un vessant principalment pràctic.

Els esplais i els casals d’estiu també poden gaudir d’una versió més lúdica d’aquestes activitats els matins del mes de juliol.

Festa BBVA de la Tardor

Un any més, i amb aquest seran 9, l’Espai Natura serà l’escenari de la Festa BBVA de la Tardor. Aquesta activitat s’ha anat consolidant amb el temps esdevenint una cita esperada per a molts. Enguany se seguirà el mateix sistema de reserva prèvia de tiquets que garanteix un aforament adequat per donar resposta a tots els participants. A la festa es podran realitzar tallers familiars, visitar els animals de la granja, recórrer el Museu de la vida al camp, gaudir de tastets gastronòmics amb productes de temporada, així com escoltar la ja tradicional Castanyera conta-contes.

Visites a la granja i tallers monogràfics

El taller “Coneguem els animals de la granja” es programarà els diumenges de febrer a juny i d’octubre a novembre. Paral·lelament a aquests tallers també s’oferiran tallers de temporada que giren al voltant de les festes tradicionals a pagès. Aquests tallers són “Els ous de Pasqua”, “Fem panellets” i “Busquem el Tió de Nadal”.

Taller d’horticultura urbana

L’any passat es van iniciar aquests tallers d’introducció a l’horticultura tradicional on s’explica què cal fer per a tenir un hort urbà del tot viable i productiu. Enguany es programaran també sessions d’aquest taller que dura tres hores i combina la teoria amb la pràctica.

Visita al Museu de la vida al camp

El museu és obert al públic general els diumenges de febrer a juny i d’octubre a novembre, amb una visita guiada a les 12.30 h on es pot reviure l’estil de vida i les feines del món rural tradicional al Vallès.

Casals a la masia de Can Deu

Durant les vacances escolars de Nadal i també un cop acabat el curs escolar al juny i també al mes de juliol, s’organitza un casal adreçat a infants de 4 a 12 anys de Sabadell i rodalia per a què puguin gaudir de les vacances a l’estil del pagès.

ESPAI CULTURA FUNDACIÓ 1859

Programes pedagògics

Amb una bateria de 45 tallers adreçats a escoles, l’Espai Cultura aposta per potenciar aquesta línia que té un pes molt significatiu dins de l’oferta pedagògica de la ciutat. D’aquesta manera, l’equipament passa a ser un referent en divulgació educativa en diversos camps com la ciència, el patrimoni i les arts. L’exposició “La ciència del joc” deixa d’estar oberta al públic dos anys després de la seva inauguració i quedarà instal·lada com a recurs pedagògic per a les escoles com a part del seu programa educatiu.

Fresc Festival

Enguany el Fresc Festival celebrarà la seva sisena edició i ben aviat es presentarà la programació completa que omplirà les nits d’estiu del 25 de juny al 13 de juliol. Els espectacles seguiran la línia eclèctica del festival amb la finalitat d’oferir una programació variada que tingui interès per a un gran públic. La Fundació també creu que el Fresc Festival posa en valor un espai natural al mig de la ciutat molt estimat per la ciutadania.

Auditoris, sales i espais singulars

Els espais de la Fundació 1859 Caixa Sabadell han estat escenari de nombrosos actes que han marcat la vida social de Sabadell. Aquests espais són una part molt important de l’entitat i la Fundació vol posar-los en valor tot oferint nous serveis i sales de lloguer. En aquest sentit, s’ha recuperat l’antiga Sala 2, un espai que darrerament havia estat dedicat a exposicions i que ara serà un gran espai polivalent on s’hi podran programar activitats molt diverses. Gran part dels ingressos de la Fundació provenen del lloguer d’espais i és una línia que l’entitat vol potenciar, tant per a donar resposta a la demanda de sales com per a posicionar Sabadell com una ciutat competitiva a nivell de turisme de reunions i negocis.

La Fundació ha creat una nova pàgina web on es poden trobar tots els espais disponibles: https://sabadellespais.cat/

Tant l’Espai Cultura com l’Espai Natura estan adherits al segell Biosphere, que reconeix el compromís d’ambdós equipaments amb la Política de Turisme Responsable.

Exposicions itinerants

Per últim, la Fundació disposa d’un catàleg d’exposicions itinerants de diversa índole que es posen al servei de tots els centres socioculturals del país.

Actualment les exposicions que formen part d’aquest catàleg són:

• La Nova Cançó. La veu d’un poble
  • Contes infantils de la guerra
  • Victòria Rovira
  • El farcell de la postguerra. Sergi Freixes
  • La vida de butxaca. La gran aventura dels “Bolsilibros”de la Bruguera (1946-1986)

COMPROMÍS SOSTENIBLE DE LA FUNDACIÓ

Conscients de la importància de mantenir un desenvolupament sostenible, i assumits els principis i objectius adoptats específicament a la Cimera Mundial sobre el Desenvolupament Sostenible 2015, la COP 21 i la Carta Mundial del Turisme Sostenible + 20, la Fundació 1859 Caixa Sabadell es compromet a dur a terme una gestió sostenible de totes les seves activitats, mitjançant l’adopció de compromisos adreçats a prevenir, eliminar o reduir l’impacte de les seves instal·lacions i activitats, tant internes com externes, així com a optimitzar la sostenibilitat de l’establiment millorant el seu comportament amb l’entorn.

Fruit d’aquest compromís de la Fundació amb la sostenibilitat, l’entitat ha adoptat la Política de Turisme Responsable, a través de la qual es compromet a complir els requisits establerts a l’adhesió Biosphere, que inclou, entre altres coses, els requisits legals que regulen els efectes generats per l’activitat turística.

Imatges per a descarregar: https://www.flickr.com/photos/espai_cultura_sabadell/albums