Anar al contingut
Anar al peu de pàgina
Anar al menú
Acceptar

Les activitats de la Fundació 1859 Caixa Sabadell certifiquen el retorn a la normalitat amb 107830 participants el curs 2021-22

• L’oferta d’activitats culturals i pedagògiques dels dos centres de la Fundació, l’Espai Cultura i l’Espai Natura, ha millorat les dades del curs anterior.
  • Impulsats per aquest èxit de xifres, els dos centres ja tenen a punt les propostes pel curs vinent, amb diverses novetats.
  • La Fundació aposta també per la cessió i lloguer d’espais, amb una àmplia oferta adaptada a totes les necessitats.

RETORN A LA NORMALITAT

Durant el curs 2021-22, de setembre a juny, les activitats realitzades als equipaments de la Fundació 1859 Caixa Sabadell, ofertes per l’Espai Cultura i l’Espai Natura, van acollir un total de 107.830 (78.500 Espai Cultura i 29.330 Espai Natura) persones. Aquestes dades fan referència als participants en tallers escolars i familiars, visites a les exposicions, a la granja, al Museu de la Vida al Camp, cessions d’espai i programació cultural, com el cicle de cinema o el Fresc Festival.

Les xifres constaten una millora substancial respecte a les del curs anterior, marcat per la COVID-19. En el cas de l’Espai Cultura parlem de més del doble, ja que el curs 20-21 va tenir 31.000 visitants. En el cas de l’Espai Natura l’augment és del 70%. En contrast, les dades del curs que tot just acaba s’apropen a les dels cursos anteriors a la pandèmia.

PROGRAMES PEDAGÒGICS DE LA FUNDACIÓ

Dins de la programació de la Fundació, els tallers escolars són una de les activitat amb més demanda de les que ofereixen els dos centres, i aquests també han vist un gran augment en la participació. Aquestes propostes pedagògiques, amb temàtiques que van de la robòtica a l’Espai Cultura, a la vida tradicional al camp a l’Espai Natura, s’estan convertint en una opció cada cop més atractiva per a les escoles i centres, sobretot en l’àrea de Sabadell.

Pel que fa a l’Espai Cultura, prop de 10.500 alumnes van participar en els seus tallers, tot i mantenir encara algunes restriccions derivades de la pandèmia de COVID-19. D’aquest total d’alumnes, més del 80% pertanyen a escoles de Sabadell.

En el cas de l’Espai Natura, l’evolució també és patent, amb 8.400 alumnes que han passat per algun dels tallers del centre d’educació mediambiental, un terç dels quals pertanyen a escoles de Sabadell.

En global, el volum de participants en les activitats de la Fundació 1859 Caixa Sabadell ha augmentat un 10% respecte el curs anterior.

Els centres de la Fundació, que participen al programa Ciutat i Escola, ofereixen un total de 57 tallers, els quals suposen el 16% de l’oferta d’activitats disponibles dins el programa, d’un total de 355.

Les activitats pedagògiques dels dos centres compten amb el Segell de Qualitat del Consell d’Innovació Pedagògica. Aquesta entitat es va crear l’any 1991 amb el nom de «Consell de Coordinació Pedagògica» fins que el 2017 va decidir canviar a l’actual nom. El Consell és impulsat per l'Institut Municipal d'Educació de l'Ajuntament de Barcelona (IMEB). Aquests darrers i el Departament de Ciències de l’Educació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) avalen les activitats pedagògiques de la Fundació.

La Fundació 1859 ha establert també convenis amb altres Fundacions col·laboradores per a poder apropar les seves activitats pedagògiques al major nombre d’escoles possibles. Per part de l’Espai Natura, les activitats reben el suport de BBVA i, en el cas dels programes pedagògics col·laboren amb la Diputació de Barcelona i Quadpack Foundation per a poder oferir a les escoles de màxima complexitat i dels Plans Educatius d’Entorn un descompte del 20% en les activitats pedagògiques.

En el cas de l’Espai Cultura, en destaca el conveni de col·laboració amb la Fundació Benèfica Privada Barnola-Vallribera, Sant Josep, que també aporta descomptes del 20% al mateix tipus d’escoles.

PREPARATS PEL CURS 22-23

Després de l’èxit de participació d’enguany, la Fundació ja té a punt les noves propostes per al curs 2022-23. Entre aquestes propostes, cal remarcar els tallers pedagògics, que a l’Espai Cultura incorporen diverses novetats. Entre les mateixes en destaca la inclusió del taller ‘FINNELIS: l'economia a casa’. Aquest taller, disponible a partir del proper setembre ha estat creat per l’equip de Kidnelis i l’Institut d’Estudis Financers. L’activitat, conduïda a través d’un joc de taula preparat específicament, aproparà el món de les finances i la gestió econòmica als més petits, aprenent a tractar amb els diners de forma conscient i responsable.

Aquesta no és l’única proposta nova de l’Espai Cultura, que també incorporarà altres novetats, com un taller matemàtic dedicat a Pitàgores, una nova proposta audiovisual basada en la cineasta Alice Guy i la realització d’un curtmetratge o un taller dedicat a les dones científiques més destacades del la història, entre altres.

La Fundació també aposta per seguir fent dels Jardinets un espai inclusiu i atractiu al centre de la ciutat, amb El Cafè dels Jardinets, la zona de restauració ubicada als mateixos Jardinets i que, des de la seva reobertura el passat abril s’ha convertit en una opció cada cop més atractiva per als veïns de la zona, que hi troben un lloc tranquil on poder parar a fer un cafè o fins i tot dinar o sopar.

A l’Espai Natura el repte per al nou curs és consolidar la nova línia d’activitats pedagògiques de sostenibilitat que s’han afegit a les del coneixement del món rural tradicional, el bosc mediterrani i la granja. A les actuals activitats sobre les Energies renovables i els Residus s’hi aniran afegint-ne de noves en futurs cursos escolars.

UN CONJUNT D’ESPAIS SINGULARS

Una altra de les grans apostes de la Fundació per al proper curs és la cessió i lloguer d’espais, un àmbit en el que els dos centres tenen molt a aportar. En el cas de l’Espai Cultura, ubicat al centre de Sabadell, l’equipament compta amb diversos espais preparats per a acollir tot tipus d’actes i activitats. Hi destaquen els tres auditoris, totalment equipats i amb un aforament d’entre 44 i 384 localitats, així com l’amfiteatre, conegut per ser la ubicació central del Fresc Festival i amb una capacitat per a 274 persones. L’Espai Cultura compta, a més a més, amb aules polivalents i sales d’exposició també disponibles.

L'Espai Natura Sabadell ofereix la possibilitat de llogar diferents espais interiors i exteriors de la masia de Can Deu per a la celebració d'actes, amb aforaments d’entre 30 i 100 persones. Les entitats i particulars també poden llogar l’espai del Bosc de Can Deu per a la realització d’activitats esportives i culturals.

Per a completar aquesta oferta, la Fundació 1859 Caixa Sabadell disposa també del seu edifici modernista, ubicat al carrer Gràcia, i que compta amb diversos salons de gran format perfectes per a recepcions o actes a peu dret.