Exterior de la Granja, part de l'Espai Natura de la Fundació
Peu de foto per citar l'autor

Espai Natura

Un espai on gaudir d’activitats educatives, culturals i lúdiques.

A l’Espai Natura som conscients de la importancia de promoure el desenvolupament educatiu, turístic i d’oci d’una manera sostenible.

Activitats Espai Natura

A l'Espai Natura s'ofereixen activitats per a tots els públics, amb l'objectiu d'apropar el món rural tradicional i la sostenibilitat als seus visitants.

La Masia de Can Deu

El bosc de Can Deu

El bosc té una superfície total prop de 86 Ha i el seu ús principal és de lleure, pràcticament funciona com un parc periurbà per als ciutadans de Sabadell i poblacions veïnes.

Ets una escola?

L'Espai Natura compta amb un programa d'activitats pedagògiques que abarquen la temàtica ambiental: circuits de granja, circuits mediambientals, tallers monogràfics, tallers de les festes tradicionals al món rural i tallers de sostenibilitat.

La Masia de Can Deu

Reviu com eren les cases de pagès vallesanes.

La Masia de Can Deu, documentada des del 1415, ens permet reviure com eren les cases de pagès vallesanes abans de la industrialització del camp. Des del segle XV diverses famílies van posseir la Masia: els Sallent – Deu, els Miquel, els Mornau… Alguns hi residiren tot l’any, per d’altres el mas va ser una residència d’estiu, però tots ells hi van realitzar treballs productius al camp, tal i com es mostra al Museu de la Vida al Camp.

Així doncs, tradicionalment Can Deu ha estat una explotació agrícola que es va especialitzar en el conreu de la vinya fins que, a finals del segle XIX, la crisi de la fil·loxera va provocar l’abandonament d’aquest conreu. La pròpia masia ha anat canviant i creixent al llarg del temps en funció dels interessos dels propietaris del moment.

El creixement industrial i urbà de Sabadell a la dècada de 1950 va ocasionar la fi del seu ús agrícola. L’any 1964, Caixa Sabadell va comprar la finca de Can Deu per salvar-la de l’explotació immobiliària i preservar-la per al futur com un espai de lleure i conservació del medi ambient.Resulta molt curiós descobrir com vivien els pagesos, quin era el sistema utilitzat per fer pa, com s’escalfaven a l’hivern, o quins estris es trobaven a les habitacions dels senyors. Per això, la masia de Can Deu obre les portes cada diumenge de 12,30 a 14,30 h (excepte a l’agost) per tal que, tothom qui ho vulgui, pugui conèixer totes les dependències preservades des del segle XIX en un especial viatge en el temps.

Museu de la vida al camp

A través del Museu de la Vida al Camp i la Masia de Can Deu us proposem un retrobament amb el món rural tot visitant la masia tradicional: les habitacions, els estris de la vida quotidiana i les eines del treball al camp.

Interior del museu de la vida al Camp

La Granja

Des de l’any 2005, la Masia de Can Deu compta amb una granja amb tot d’animals per a què petits i grans puguin conèixer de primera mà com són els animals de la granja, els seus usos i aprofitaments per a la feina tradicional de pagès.

Imatge de la Granja amb familia mirant animals a Sabadell

El Bosc de Can Deu

Un parc periurbà al costat de Sabadell

Quan l’any 1964 Caixa d’Estalvis Sabadell va comprar la finca de Can Deu de Sabadell el principal objectiu era el de mantenir i donar a conèixer el ric patrimoni natural, històric i cultural que atresora i que, per extensió, és una mostra del passat vallesà. Actualment Can Deu té una superfície total prop de 86 Ha i és propietat de la Fundació Especial Antiga Caixa Sabadell 1859.

A nivell d’usuaris (al voltant de 150.000 persones/any) l’ús principal del bosc és el de lleure i funciona com un parc periurbà per als ciutadans de Sabadell i poblacions veïnes. Des d’un bon principi, Caixa Sabadell va voler proporcionar a la finca una figura jurídica que l’emparés d’acord a uns criteris de protecció del paisatge i d’ús com a zona d’esbarjo.

Per aquest motiu el Bosc de Can Deu va ser declarat Forest Protectora per la Generalitat l’abril de 1992 (DOGC núm. 1594). Per a la correcta gestió del bosc, la finca de Can Deu disposa d’un Pla Tècnic de Gestió i Millora Forestal (PTGMF 1365, publicat al DOGC núm. 4871).

Fins al 9 de desembre de 2014, es tractava d’un bosc de transició que ocupava bona part dels antics camps de conreu de la finca. El bosc estava dominat pel pi blanc (Pinus halepensis) amb una densitat de població molt alta i una major o menor presència d’altres espècies de les que destacava l’alzina (Quercus ilex) però on era fàcil trobar-hi roures. La recuperació del bosc original, l’alzinar, esdevenia de manera diferenciada en funció de les característiques particulars de cada zona del bosc.

Així, hi havia més densitat d’alzines (i són més grans) i un sotabosc més potent a l’entorn dels torrents que travessen la finca en un sentit general nord/sud i a les zones més obagues. Pel contrari, a les parts planeres i més transitades pels visitants la presència d’alzines era reduïda i el sotabosc poc important.

La forta ventada del 9 de desembre que va afectar una gran part del nord del Vallès va tenir greus conseqüències a tot el Rodal de Sabadell; una de les finques més afectades va ser Can Deu, amb la pèrdua del 70-80% de la massa forestal. Gairebé tot l’arbrat afectat va ser pi blanc i en menor mesura alzines i roures, que van quedar escapçades per la caiguda dels pins.

Ventada del Bosc de Can Deu

Un cop desemboscada la fusta caiguda, el principal repte va ser com encarar la recuperació del bosc. Des de la Fundació Antiga caixa Sabadell 1859 es va buscar el consell d’experts en el món forestal provinents de diferents camps que formarien una Comissió Tècnica per tal de consensuar i supervisar un Pla de recuperació del Bosc. El punt de partida era:

• L’estat del bosc, amb zones on es mantenia la pineda anterior, zones que havien perdut els pins però amb alzines prou desenvolupades i zones sense arbres però amb coberta d’herbes i arbusts.
  • El baix risc d’erosió del terreny, donat que pràcticament a tot el bosc es mantenia una coberta vegetal.
  • L’ús del bosc com a zona d’esbarjo i de conservació de l’entorn forestal.
La recuperació del Bosc de Can Deu

En successives campanyes anuals, la Fundació 1859 Caixa Sabadell vetlla per la recuperació del Bosc mitjançant la gestió diària, el seguiment del desenvolupament de la vegetació i l’organització de jornades obertes anuals de manteniment de la reforestació. A més, els dos primers anys es van realitzar regs de manteniment a l’estiu de les zones reforestades per contribuir a l’aclimatació dels arbres al seu nou hàbitat. De cara al futur es continuarà amb les feines de seguiment de la vegetació i de la reforestació, ampliant-les amb jornades pedagògiques on s’explicarà què s’ha fet al bosc i com es vol continuar per tal d’assolir un nou bosc a mig/llarg termini.

Replantant el Bosc de Can Deu
Recuperació de la retolació del Bosc

La facilitat d’accés i la tradició d’ús per part dels sabadellencs, fan que el bosc sigui un indret de lleure i esbarjo per a molta gent. Dins del bosc es trobaven senyalitzats diversos itineraris de caire esportiu (groc, 2.100 m; blau, 2.300 m; vermell, 3.300 m; verd, 3.600 m) i per al coneixement del medi però tant les fites com els rètols del bosc van desaparèixer amb la ventada. Dins del Pla de recuperació del bosc, des de l’Espai Natura s’està treballant per tal de recuperar aquest mobiliari. L’any 2017 s’han tornat a instal·lar els rètols informatius del bosc i en un futur s’aniran incorporant nou itineraris i marcant-los sobre el terreny.

Tradicionalment Caixa Sabadell ha vingut efectuant cessions d’ús del bosc a aquelles entitats interessades en celebrar-hi activitats de tot tipus (romiatges, aplecs, curses esportives, etc.). Cal recordar que la titularitat de la finca de Can Deu és privada i que la celebració d’activitats multitudinàries i/o amb ànim de lucre requereixen de la pertinent autorització per part de la propietat.
Des de l’any 2003, a les entitats organitzadores d’aquest tipus d’activitats se’ls hi demana que omplin un imprès de sol·licitud de cessió d’ús del bosc i que abonin una petita quantitat simbòlica destinada a cobrir les despeses extraordinàries de neteja i manteniment del bosc derivades de la seva activitat.
Més informació sobre la cessió del Bosc: espainatura@fundaciosabadell.cat / Tel. 937164781

Sant Vicenç de Verders

A finals de 1973 i principis del 1974, aprofitant el baix nivell de les aigües de l’embassament, fou desmuntada pedra a pedra i reconstruïda al darrera de la masia de Can Deu (Sabadell), tal i com la podem veure avui.

Sant Vicenç de Verdes, part de l'Espai Natura

Ets una escola?

La Fundació ofereix un programa complet d'activitats pedagògiques a escoles. Aquestes activitats pertenyen a diferents àmbits temàtics: ciències, arts, càlcul, robòtica, circuits de granja, circuits mediambientals, tallers monogràfics, tallers de les festes tradicionals al món rural i tallers de sostenibilitat.

Guies d’activitats
Guia Espai Cultura 2023-2024 /
Guia Espai Natura 2023-2024 /
Logo Ajuntament de SabadellLogo diputació de Barcelona
Taller de lego Innova a Espai Cultura Caixa Sabadell

Sobre l’Espai Natura

Situat al nord de Sabadell, l’Espai Natura és una finca de 86 hectàrees de bosc protegit.

L’any 1964 Caixa Sabadell va salvar la masia de Can Deu de l’especulació urbanística, tot transformant-lo en un Centre d’Activitats Ambientals. L’Espai Natura comprèn la Masia de Can Deu, el Museu de la Vida al Camp, el bosc de Can Deu, la granja i l’església de Sant Vicenç de Verders, recuperada del pantà de Sau per Caixa Sabadell. Actualment l’Espai Natura és propietat de la Fundació 1859 Caixa Sabadell.

Vista general de l'Espai Natura
On som?

Icono reloj
Icono telèfono
Icono Correo
Icono Pin
Com arribar-hi?

Amb transport privat: Per l’autopista C-58, sortida Sabadell Centre/Nord, seguir pel lateral en direcció Sabadell Nord i, passant al costat d’una benzinera, baixar per l’Avda. Can Deu, rodejar els blocs del barri pel c/ Bosc fins arribar al c/ de la Prada on hi ha el camí d’accés.

Amb transport públic: Renfe R-4, estació Sabadell Nord (Pl. Espanya) i a la sortida agafar l’autobús urbà TUS (línies 1, 2 i 3, tarifes integrades) en direcció Can Deu fins al final de trajecte. FF.CC. Generalitat, línia Vallès S-2, última estació Sabadell Parc del Nord i d’allí 15 minuts a peu. Inter-canviador Renfe/FCG/TUS a Sabadell Nord (Pl. Espanya).

Per accedir al bosc de Can Deu també ho podeu fer des de la Ctra. Sabadell/Matadepera. Hi ha un aparcament de grans dimensions (no vigilat, obert de 8 a 21h) o bé des de l’Àrea de Lleure de Sant Julià d’Altura.

Compromís sostenible

A l’Espai Natura Fundació 1859 Caixa Sabadell som conscients de la importància de promoure el desenvolupament educatiu, turístic i de lleure de manera sostenible i assumim els principis i objectius adoptats específicament a la Cimera Mundial sobre el Desenvolupament Sostenible 2015, la COP 21 i la Carta Mundial del Turisme Sostenible + 20. Per això, ens comprometem a optimitzar la sostenibilitat de l’equipament i de la resta de la finca, millorant el seu comportament amb l’entorn.

Per aquest motiu l’Espai Natura continuarà oferint activitats educatives, culturals i lúdiques de qualitat, adreçades a tots els públics i molt especialment a escolars i famílies, que ajuden a conèixer millor el medi natural i del món rural, i aprendre a valorar-los i respectar-los. En aquest mateix sentit, la nostra entitat ha adoptat la Política de Turisme Responsable, mitjançant la qual es compromet a complir els requisits establerts a l’adhesió BIOSPHERE.

També continuarà protegint el patrimoni natural i cultural de Can Deu, com s’ha fet als darrers 50 anys, tot gestionant-lo, netejant-lo i senyalitzant-lo adequadament pel gaudi dels ciutadans que l’utilitzen com a espai d’esbarjo, d’esport i de cultura: la masia, el bosc o Sant Vicenç de Verders en són els elements més destacables. Així mateix, ens comprometem a motivar i formar el nostre personal amb accions de formació i sensibilització sobre els principis del Turisme Responsable, a promoure les bones pràctiques ambientals en l’entorn i participar en activitats externes, i a informar de les millores i actuacions ambientals de l’entitat.

Finalment, la nostra entitat manifesta el seu compromís amb la societat tot aplicant descomptes a centres educatius de màxima complexitat, afavorint la promoció d’entitats veïnals, promovent el voluntariat i col·laborant amb entitats socials que ajuden als més desafavorits. Ens comprometem, també, a lluitar contra l’explotació sexual o qualsevol altra forma d’explotació i assetjament comercial, en particular dels infants, adolescents, dones i minories i a adoptar mesures d’accessibilitat universal.

I és que un dels nostres principals objectius és, en resum, fer una gestió sostenible, assumint els compromisos de millora contínua en tots els àmbits: ambiental,  econòmic i social, així com en la satisfacció dels usuaris i sotmetre els nous projectes, d’ampliacions de les instal·lacions o d’activitats, a criteris de sostenibilitat i eficiència en la utilització de recursos.

Logo Biosphere