Sabadell, càmera i acció és un recorregut històric i emocional per la història del cinema a Sabadell. El meravellós giny dels Lumière va aterrar a la ciutat l’any 1897, de la mà d’un dentista anomenat Marçal Ballús, amb el pompós nom de «Lentiplasticocromocolisserprentigrahf». L’exposició mostra les primeres projeccions de cinema, quan els teatres de l'època (Cervantes, Campos, Euterpe) es van passar a les pel·lícules, i com el 1911 es construeix el primer cinema de la ciutat: el Gran Saló Imperial.

L'exhibició també repassa el cinema mut i l’adveniment del sonor; el cinema als temps de la República, la Guerra Civil i el franquisme; els empresaris (Tomàs Parcerisa, Ramon Cortadellas, Sebastià Ramis...) i les entitats (els Amics del Cinema o Cine Club Sabadell) que han fomentat el Setè Art; els gloriosos anys 50, amb l'aparició d'un munt de sales arreu de la ciutat: Mundial, Rex, Río de Oro, Goya, Fernando, Avenida, Sabadell, Montecarlo, California o Rambla; la crisi i decadència de les sales de cinema; i els canvis socials, econòmics i culturals dels darrers anys, durant els quals el cinema també ha anat canviant fins a arribar a la digitalització.

L'exposició està estructurada en dotze seccions que ressegueixen la història del cinema a la ciutat, i es complementa amb prop de 300 objectes com cartells, fotografies, pòsters i objectes dels cinemes.

Organitzada per l'Ajuntament de Sabadell, la mostra compta amb el suport de la Fundació 1859 Caixa Sabadell, qui ha cedit gratuïtament l’espai on s’allotja l’exposició, i també han col·laborat facilitant els materials i objectes que es veuran a l’exposició el Museu d’Història de Sabadell, l’Arxiu Històric de Sabadell, l’Arxiu-Col·lecció Lluís Benejam, Arxiu Farran, Col·lecció Jordi Tomàs, Cinemes Imperial, Filmoteca Española i la Filmoteca Nacional de Catalunya.

Està comissariada per Albert Beorlegui i Tous, periodista, comentarista cinematogràfic, coautor amb Josep Torrella del llibre Sabadell, cent anys de cinema (1996), i director del programa cultural de Ràdio Sabadell La Caixa de Pandora (2001-2016).

Entrada gratuïta

Horari de visita
De dimarts a divendres de 17 a 20:30 h; dissabtes, d’11 a 14 h i de 17 a 21 h; diumenges, d’11 a 14 h; dilluns i festius tancat.

Sabadell, càmera i acció. Història del cinema a Sabadell

2019-01-10