Alec Wainman (1913-1989), pacifista, quàquer i apolític, als 23 anys s’embarcà en un viatge de dos anys cap a Espanya com a voluntari de la Unitat Mèdica Britànica (BMU). La seva intenció era donar suport al poble que es resistia al cop d’estat feixista.

Wainman com a bon fotògraf aficionat va fer el viatge amb la seva càmera Leica, juntament amb la seva habilitat amb els idiomes va ser capaç d’aprendre amb fluïdesa català, basc i castellà donant-li l'oportunitat d’apropar-se molt a la gent. Això li va permetre documentar la vida diària de la gent en aquell moment tan dur.

L’exposició ens presenta una recopilació de fotografies històriques i úniques. Aquesta selecció posa cares i narra històries de la gent que va tenir la sort de creuar-se amb la vida d’Alec Wainman mentre duia la seva tasca com a voluntari, però també com a fotògraf que anava documentant aquestes situacions i històries que ens ofereixen ara tanta informació de com era el dia a dia d’aquell moment únic.

Aquestes fotografies van acompanyar a l’Alec fins al 1975, va ser llavors quan un editor de Londres va contactar-hi per a publicar les, juntament amb el seu diari i correspondència, però lamentablement poc després d’haver-ho enviat, l’editorial va fer fallida sense haver arribat a publicar-ne res i tot el material va donar-se per perdut.

L’Any 1989 Alec Wainman va morir sense haver pogut recuperar la seva col·lecció.

No va ser fins després d’una recerca de quasi quaranta anys que el fill d’Alec Wainman, John Alexander Wainman, va ser capaç de recuperar els 1.650 negatius quan va contactar per casualitat amb Jeanne Griffiths, editora de Time-Life, que havia obtingut tot el material de l’editor de Londres un cop aquest va morir.

Així un cop tota l’obra del seu pare va ser recuperada es va comprometre a fer-ne difusió sent aquesta exposició una de les moltes s’han pogut fer gràcies a la gran feina documental feta per Alec Wainman.

Àmbits de l'exposició:

Barcelona epicentre revolucionari
Barcelona era l'epicentre on confluïen tots els matisos de l'esquerra republicana. Voluntaris de les diferents democràcies del món van viatjar a Espanya per donar resposta a les conseqüències que podia tenir per la resta del món la derrota de la República Espanyola.

Educació i lectura
Convertir els súbdits en ciutadans era el projecte central de la república Espanyola i per això se'n van construir milers d'escoles convertint-se en "la República dels mestres". Per aquest motiu els mestres van esdevenir la principal víctima de la revolta militar.

Terra i poble
Amb la seva càmera Wainman no només va captar la tensió i tristor de la situació del moment, també va captar i immortalitzar els paisatges, l'art i el patrimoni industrial.

Solidaritat mundial

Voluntaris de tot el món, amb professions molt diverses, van venir per a donar assistència sanitària a la República. Malgrat que les condicions difícils i complicades es va fer història mèdica en molts sentits i molts dels voluntaris es van convertir en herois desconeguts.

MÉS ENLLÀ DE LES TRINXERES (1936-1939)

Aqui tens un resum amb la informació més important sobre aquesta activitat:

Localització:
Data: