• S´ha treballat a les 6 hectàrees reforestades l’any 2016.
  • S’han plantat un total de 450 plançons de pi blanc i alzina per substituir els arbres que no havien arrelat.
  • Les jornades han estat organitzades per la Fundació Antiga Caixa Sabadell 1859, propietària i gestora de la finca, i BBVA CX, principal patrocinador de les activitats de l’Espai Natura.

Seguint amb la programació establerta per la Comissió Tècnica per al futur del Bosc de Can Deu, aquest mes de febrer de 2017 s’han realitzat unes noves jornades de manteniment retirant les herbes crescudes als closells, regant els arbres plantats i substituint els arbres morts (fallades) per nous exemplars de pi blanc i alzina. Novament s’ha volgut comptar amb veïns i entitats donat que són els principals usuaris del bosc.

Les jornades de manteniment de la recuperació del bosc de Can Deu realitzades els passats diumenges 5, 12, 19 i 26 de febrer han finalitzat amb un èxit rotund de participació, superant amb escreix les expectatives.

En aquestes jornades, cadascun dels dies ha estat dedicat al manteniment de la reforestació d’un dels quatre accessos principals al bosc, que per aquest motiu presenten un sòl més compactat i on la regeneració natural del bosc és molt més difícil que a la resta de la finca.

La superfície en que s’ha treballat, 6 ha, ha estat repartida entre les quatre zones, de manera que cada jornada s’ha treballat 1,5 ha aproximadament amb un total de 450 plançons de pi blanc i alzina per substituir les fallades de la reforestació.

Èxit de participació

Però el major èxit de les jornades ha estat el gran nombre de persones que s’han interessat en participar-hi. Hi destaca igualment la col·laboració de diverses entitats, els membres de les quals s’han implicat molt activament en les Jornades: associacions de veïns de Ca n’Oriac i la Plana del Pintor, l’Agrupación Andaluza de San Sebastián de los Ballesteros, l’Associació d’empleats de BBVA CX, empleats de la botiga Apple del Centre Comercial “la Maquinista”, l’Associació Pro Disminuïts Psíquics de Sabadell i Comarca-Atendis, l’Aldea Infantil de Sant Feliu de Codines així com els voluntaris i famílies del projecte d’infància de la Creu Roja de Sabadell. A les persones inscrites prèviament, a més, s’han de sumar tots aquells passavolants que es van afegir directament a les zones de treball, fins arribar a un càlcul de més de 600 persones participants.

La recuperació del bosc

Amb la voluntat de recuperar la massa forestal del bosc el més aviat possible, però sobretot, fer-ho amb les màximes garanties, s’estan aplicant les mesures que la Comissió Tècnica creada amb motiu de les ventades i formada per experts en gestió forestal i mediambiental, va proposar en les conclusions del seu informe.

Tots els tècnics de la Comissió estan d’acord en què la millor estratègia per a la recuperació del bosc és la regeneració natural, que és molt més ràpida i fiable.

Fruit de la voluntat d’implicar la societat vallesana en aquest procés de recuperació és el model aplicat, que combina la regeneració natural amb repoblacions puntuals a través de voluntaris i jornades familiars de replantació.

L’any 2016 es van reforestar els accessos al Bosc de Can Deu amb la col·laboració de veïns i entitats, però la reforestació del bosc és molt més que el fet puntual de plantar un arbre. Des de l’endemà cal tenir cura dels plançons per afavorir al màxim la seva adaptació al nou entorn. És per això que al llarg del 2016 es van realitzar actuacions de seguiment de la plantació amb reg de suport i desbrossada d’esbarzers, i un parell de regs extres a cadascuna de les quatre zones a l’estiu. Aquestes actuacions de manteniment del bosc es continuaran fent al llarg del 2017, així com tasques de seguiment de les zones reforestades.

És important que la implicació i compromís de la ciutadania continuï durant els propers mesos, ja que l’èxit del creixement i evolució d’aquests plançons dependrà en bona part de la bonança climatològica, però també, del seguiment i manteniment que se’n faci. És per això que des de la Fundació s’agraeix la participació dels ciutadans en aquestes jornades però també es demana que aquesta participació i compromís es mantingui en el temps, ja que és un període molt important i delicat en aquest estat d’arrelament i creixement dels plançons.

Des de la Fundació Antiga Caixa Sabadell 1859 i BBVA CX, organitzadors de les jornades de recuperació del bosc de Can Deu, es fa una valoració molt positiva, tant pel que fa la participació i implicació de la ciutadania, com dels resultats de la feina feta, que s’aniran veient al llarg del temps.