Del 12 al 18 de maig 2020

Fundació Antiga Caixa Sabadell 1859
i BBVA

Celebració del Dia Internacional del Museus 2020 al Museu de la Vida al Camp

Tradicionalement el Museu de la Vida al Camp celebra el Dia Internacional dels Museus amb una jornada de portes obertes amb visites guiades i la presentació d'un objecte singular: la joia del museu.

L'actual pandèmia de Covid-19, que obliga a mantenir els centres culturals tancats, ha alterat la programació prevista. El nostre desig, però, ha estat poder compartir la celebració d'aquesta diada i enguany ens hem sumat a la campanya Dia i Nit dels Museus de Sabadell que des de fa uns anys organitzen l'Espai Cultura Fundació 1859 Caixa Sabadell, el Museu d'Història de Sabadell, el Museu d'Art de Sabadell i el Museu de l'Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont.

Podeu consultar la programació de la campanya Dia i Nit dels Museus de Sabadell al següent enllaç

i participar, del 12 de maig i fins les 12h del 18 de maig, en un concurs de preguntes i respostes, a través de la plataforma en línia Kahoot, sobre els diferents museus i espais sabadellencs que hi participem: Quizz DIM #Sabadell.

La Joia del Museu de la Vida al Camp el 2020 és el Blasó de la família Amat de Palou.

El blasó es trobava a la façana de la casa pairal, al número 15 de la Plaça Major de Sabadell, fins que aquesta va ser enderrocada l'any 1879. Aquesta família havia estat vinculada per matrimoni amb els propietaris de la Masia de Can Deu al s. XVIII i inicis del XIX, quan la pubilla de Can Deu, Anna Maria Miquel, es va casar amb l'Antoni Amat Pont.

La família Amat va establir-se a Sabadell a mitjans del s. XVI, procedents de Palou, per administrar la castellania d'Arraona, que li havia empenyorat la casa dels Rosanes. Un dels fills més il·lustres de la nissaga va ser en Félix Amat de Palou (1750-1824), arquebisbe de Palmira, abat de San Ildefonso de la Granja i confessor del rei Carles IV.

En un  principi havíem considerat que l'escut datava del segle XVI, quan la família Amat de Palou es va instal·lar a Sabadell, o com a molt el segle XVII, però és possible que l'escut dati de després de 1753. Aquell any, en Josep Amat i Ferrer, que aspirava a una canongia a la catedral de Sevilla per la qual havia d'acreditar la seva puresa de sang, va aportar a la Reial Audiència un seguit de certificacions notarials per demostrar els seus orígens nobiliaris, reunits en un expedient.

L’escut dels Amat de Palou és un escut «quarterat» (és a dir, dividit en quatre parts iguals per dues línies rectes; als dos quarters superiors hi trobem les armes de la família Amat —sol radiant voltat de quatre estels— i de Palou —un palau merlat—). A la part superior de l'escut hom troba un casc o elm amb cimera. L'escut està esculpit en relleu en tres pedres en forma de dovella, essent la central més alta que les dues laterals.

El Museu de la Vida al Camp de Sabadell va ser obert al públic l'any 1972 com a col·lecció i l'any 2000 es va fer una modernització de l’espai expositiu: les sales de la planta baixa es van dedicar al coneixement del cicle dels conreus mediterranis del blat, la vinya i l'olivera, i es van incloure les estances de la planta baixa i pis de la masia amb el mobiliari i estris de la vida quotidiana dels segles XIX i XX.

.

espainatura@fundaciosabadell.cat