Espai Cultura Fundació 1859

Escoles

A qui s'adreça:

Alumnes de 2n cicle d’educació infantil, primària, ESO, batxillerat, formació professional i escoles d'adults.

Descripció:

Aquesta activitat consisteix en una visita guiada per l'interior de la Seu de la Fundació 1859 Caixa Sabadell i també per l'antiga Escola Industrial d'Arts i Oficis (actual Espai Cultura de Sabadell), ambdós construïts a començaments del segle XX i amb una intenció molt concreta, per un cantó tenir un edifici més gran on poder allotjar les oficines de Caixa Sabadell (entitat per a la qual es van construir aquests edificis) i per l’altre disposar d’una escola on la gent pogués estudiar un ofici que li permetés trobar una feina.

A la visita s’explica la història dels edificis i l’ús de cadascun des de la seva construcció fins a l’actualitat; es parla de l’arquitecte modernista Jeroni Martorell, autor dels dos edificis; i dels fundadors de Caixa Sabadell, el més conegut dels quals és Pere Turull i Sallent, alcalde i fabricant tèxtil de Sabadell.

Aprofitant tots els elements modernistes que aquests dos edificis ens ofereixen, es fa una descripció detallada de tots aquests, fent especial menció al significat de cada un d’ells.

També s’hi inclou una explicació i un recorregut pels jardins (projectats posteriorment) que uneixen els dos edificis.

Els continguts de la visita als edificis modernistes es poden complementar amb un taller on es treballa o bé un vitrall o bé un mosaic, és a dir, dos dels elements més utilitzats pels modernistes per a fer els seus edificis i les seves decoracions.

El taller de vitralls, adreçat als alumnes de 2n cicle d’educació infantil i cicle inicial de primària, consisteix en la realització d'un vitrall adaptant la tècnica emprada pels modernistes en funció del nivell educatiu de cada grup.

I en el taller de mosaics, adient per cicle mitjà i superior d'educació primària, s'hi realitza un mosaic amb el material utilitzat des d'època romana per a fer els mosaics, és a dir, les tessel·les de diferents colors.

Les explicacions s'adapten a l'edat i als interessos dels visitants.

La visita i els tallers també poden realitzar-se en anglès.

Objectius:

- Difondre el coneixement del patrimoni artístic i històric de la ciutat

- Conèixer el patrimoni arquitectònic de la Fundació 1859 Caixa Sabadell, obra de l'arquitecte modernista Jeroni Martorell

- Introduir el modernisme amb explicacions tècniques de forma entenedora

- Conèixer els materials modernistes i les seves aplicacions

- Treballar l'anglès, ja que la visita i els tallers es poden desenvolupar en aquest idioma

Competències bàsiques:

- Educació infantil: capacitat d’aprendre a descobrir i tenir iniciativa i capacitat d’aprendre a pensar i comunicar

- Educació primària i secundària: competència artística i cultural, competència comunicativa lingüística i audiovisual i competència en el coneixement i la interacció amb el món físic

Desenvolupament:

Dates de realització i horaris: durant tot el curs acadèmic, en horari a convenir

Durada: 1 hora (visita) o bé 2 hores (visita i taller)