Del 18 de gener al 31 de març 2019

Activitat organitzada per:
Ajuntament de Sabadell, amb el suport de la Fundació 1859 Caixa Sabadell

Exposicions

Sabadell, càmera i acció és un recorregut històric i emocional per la història del cinema a Sabadell. El meravellós giny dels Lumière va aterrar a la ciutat l’any 1897, de la mà d’un dentista anomenat Marçal Ballús, amb el pompós nom de «Lentiplasticocromocolisserprentigrahf». L’exposició mostra les primeres projeccions de cinema, quan els teatres de l'època (Cervantes, Campos, Euterpe) es van passar a les pel·lícules, i com el 1911 es construeix el primer cinema de la ciutat: el Gran Saló Imperial.

L'exhibició també repassa el cinema mut i l’adveniment del sonor; el cinema als temps de la República, la Guerra Civil i el franquisme; els empresaris (Tomàs Parcerisa, Ramon Cortadellas, Sebastià Ramis...) i les entitats (els Amics del Cinema o Cine Club Sabadell) que han fomentat el Setè Art; els gloriosos anys 50, amb l'aparició d'un munt de sales arreu de la ciutat: Mundial, Rex, Río de Oro, Goya, Fernando, Avenida, Sabadell, Montecarlo, California o Rambla; la crisi i decadència de les sales de cinema; i els canvis socials, econòmics i culturals dels darrers anys, durant els quals el cinema també ha anat canviant fins a arribar a la digitalització.

L'exposició està estructurada en dotze seccions que ressegueixen la història del cinema a la ciutat, i es complementa amb prop de 300 objectes com cartells, fotografies, pòsters i objectes dels cinemes.

Organitzada per l'Ajuntament de Sabadell, la mostra compta amb el suport de la Fundació 1859 Caixa Sabadell, qui ha cedit gratuïtament l’espai on s’allotja l’exposició, i també han col·laborat facilitant els materials i objectes que es veuran a l’exposició el Museu d’Història de Sabadell, l’Arxiu Històric de Sabadell, l’Arxiu-Col·lecció Lluís Benejam, Arxiu Farran, Col·lecció Jordi Tomàs, Cinemes Imperial, Filmoteca Española i la Filmoteca Nacional de Catalunya.

Està comissariada per Albert Beorlegui i Tous, periodista, comentarista cinematogràfic, coautor amb Josep Torrella del llibre Sabadell, cent anys de cinema (1996), i director del programa cultural de Ràdio Sabadell La Caixa de Pandora (2001-2016).

Entrada gratuïta

Horari de visita
De dimarts a divendres de 17 a 20:30 h; dissabtes, d’11 a 14 h i de 17 a 21 h; diumenges, d’11 a 14 h; dilluns i festius tancat.

Activitats complementàries

VISITES GUIADES

Diumenge 3 de febrer i diumenge 3 de març, a les 12 h
Visita comentada a càrrec dels serveis pedagògics de l’Espai Cultura.

CONFERÈNCIA

Dimecres 27 de març, a les 19 h
«Com arriba el cinema a Sabadell», a càrrec d’Albert Beorlegui, comissari de l’exposició.

TALLERS

Dissabte 9 de febrer, a les 11.30 h
Cinemàgic
Rodem un curtmetratge seguint l’storyboard i al llarg de la sessió aprenem el llenguatge cinematogràfic i els trucs de la planificació en el cinema.

Edats: de 8 a 12 anys
Durada: 2 hores

Diumenge 17 de febrer, a les 11.30 h
Joguines òptiques: descobrim els orígens del cinema
Taller familiar
Explorem els orígens del Setè Art a través de l’elaboració d’un Taumatrop i un Zootrop (dues joguines òptiques del segle XIX) per tal d’entendre el principi bàsic de la creació d’imatges en moviment.

Edats: de 6 a 11 anys

Dissabte 2 de març, a les 11.30 h
Anima’ls
Aprenem els passos clau per realitzar una animació stop-motion i, per grups, realitzem una animació inventada per nosaltres mateixos amb la tècnica del cutout.

Edats: de 6 a 12 anys
Durada: 2 hores

Diumenge 17 de març, a les 11.30 h
El llibre animat: els secrets de l’animació
Taller familiar
Explorem els secrets de l’art de l’animació a través de l’elaboració d’un llibre animat, experimentant el pas de la imatge fixa a la imatge en moviment a partir de seqüències lineals d’imatges.

Edats: de 6 a 11 anys

Dissabte 30 de març, a les 11.30 h
Un projector màgic
Manipulem i dibuixem directament sobre una pel·lícula de 35 o 16 mm i després visionem les creacions mitjançant un projector.
Edats: de 8 a 12 anys
Durada: 1 hora i 30 minuts

Totes les activitats són gratuïtes. Els tallers requereixen inscripció prèvia, podeu reservar plaça per correu electrònic o telèfon.

ACTIVITATS PEDAGÒGIQUES

Història del cinema a Sabadell: el «Lentiplasticocromocolisserprentigrahf»

Descripció: visita guiada a l’exposició Sabadell, càmera i acció; un recorregut emocional i rigorós per la història del cinema a la ciutat, des de la seva arribada l’any 1897, de la mà d’un dentista anomenat Marçal Ballús i amb el pompós nom de «Lentiplasticocromocolisserprentigrahf», fins a l’actual època digital. Hi ha uns 300 materials exposats (cartells, fotografies, pòsters i objectes dels cinemes).

Edats: alumnes de cicle superior d’educació primària, ESO, Batxillerat, formació professional i escoles d’adults.

Durada: 1 hora

Objectius:

– Descobrir el patrimoni artístic i històric de la ciutat

– Introduir als alumnes la importància del cinema al llarg dels anys

– Valorar els avenços tecnològics

Competències bàsiques:

– Competència comunicativa lingüística i audiovisual

– Competència artística i cultural

– Competència d’aprendre a aprendre

Desenvolupament:

– Dates de realització i horaris: del 18 de gener al 29 de març de 2019, en horari a convenir

– Nombre d’alumnes per sessió: 1 grup / classe