Antic Egipte i teixits coptes de Montserrat

Del 1 de setembre al 27 de novembre 2016

Activitat organitzada per:
Fundació Sabadell 1859, Fundació Abadia de Montserrat 2025, Gremi de Fabricants de Sabadell, Fundació per la Indústria - Sabadell 1559.

destacada-teixits-coptes

Els teixits coptes són testimonis de les cultures que han habitat a Egipte entre els segles III aC i XII dC. Copte, en grec, vol dir egipci, i és que en cada període de la història d’Egipte entre aquests segles, l’art copte ha anat adaptant i integrant els elements característics de les diferents cultures: els grecs, els romans i els primers cristians, i finalment els musulmans.

La cultura copta ha perdurat al llarg dels segles a través de diverses expressions com l’arquitectura, la ceràmica, l’escultura, els papirs o els elements funeraris.
Per primera vegada a Catalunya, podem observar bona part d’aquests testimonis procedents de la col·lecció de teixits coptes que el Dr. Roca Puig (1906-2001) llegà a l’Abadia de Montserrat i que ara es mostren a l’Espai Cultura Fundació Sabadell 1859.

La col·lecció Roca Puig consta d’uns dos-cents fragments de teixits on s’hi poden observar nombroses decoracions ornamentals. Aquestes peces foren adquirides a Egipte, l’any 1954. L’objecte d’estudi del Rev. Roca Puig no eren els teixits coptes, sinó els papirs, dels quals en va publicar nombrosos estudis. L’adquisició dels teixits li serví per tenir un reflex de la moda i costums d’una època marcada per la progressiva cristianització del món antic, de la qual els papirs n’eren ja un bon testimoni.

INAUGURACIÓ

Dijous, 1 de setembre, a les 20h.

Comptarem amb la presència del Sr. Jusèp Maria Boya i Busquet, Director General d'Arxius, Biblioteques, Museus i Patrimoni de la Generalitat de Catalunya, i el Pare Abat de Montserrat, Rvdm. P. Josep Maria Soler.

ACTIVITATS COMPLEMÈNTARIES

El programa d'activitats que detallem a continuació és conjunt a les exposicions Antic Egipte i teixits coptes de Montserrat i Les veus del tèxtil.

CONFERÈNCIES

Les conferències tindran lloc a la seu del Gremi de Fabricants de Sabadell (c/Sant Quirze, núm. 30).

Antic Egipte i teixits coptes de Montserrat
Dijous, 22 de setembre, a les 19h

A càrrec del pare Pius-Ramon Tragan, frare de l'Abadia de Montserrat i director de l'Scriptorum Biblicum et Orientale, i Salvador Soley, Teòric tèxtil per l'Escola Industrial d'Arts i Oficis de Sabadell i col·laborador en la recerca i anàlisi dels teixits coptes de Montserrat.

Dues fibres, dos motors: llana i cotó en l'arrencada industrialitzadora de Sabadell, 1790-1870
Dijous 20 d’octubre, a les 19h

A càrrec de Josep Ma. Benaul, professor titular d'Història i Institucions Econòmiques, a la Universitat de Barcelona.

VISITES COMENTADES

A l’exposició Antic Egipte i teixits coptes de Montserrat
Els diumenges 18 de setembre i 16 d’octubre, a les 12h

A càrrec de Mont Callarisa, responsable de visites de l’Espai Cultura Fundació Sabadell 1859.

A l'exposició Les veus del tèxtil
Els diumenges 2 d’octubre i 6 de novembre, a les 12h

TALLER FAMILIAR

Ordit i trama
Dissabte, 5 de novembre, a les 12h

Els participants fabricaran un teler manual que es podran emportar cap a casa. D’aquesta manera, podran experimentar en primera persona com és teixir i com és l’art del tèxtil, tan arrelat a la ciutat de Sabadell.

Edat recomanada: De 6 a 10 anys

Inscripcions

Totes les activitats complementàries a les exposicions són gratuïtes. El taller familiar requereix d’inscripció prèvia (podeu reservar plaça per correu o telèfon). En totes les activitats, l’aforament és limitat.

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>